Wat moeten bedrijven veranderen nu de nieuwe AVG regelgeving er is?

AVG

Het is natuurlijk een tijdje groot in het nieuws geweest: de nieuwe AVG regelgeving. Deze regelgeving is ervoor gemaakt om te zorgen dat de privacy van mensen beter beschermd wordt. De wet zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, zo moesten websites eerder ook al beginnen met het vragen van toestemming voor het plaatsen van cookies. Veel bedrijven zouden grote aanpassingen moeten doen om ervoor te zorgen dat ze aan de AVG regelgeving voldoen, maar wat is er nou precies veranderd qua regelgeving? In dit artikel leg ik je uit wat er nou precies is veranderd en hoe jij hieraan kunt voldoen.

Beveiliging

Wat is er nou precies veranderd met de AVG?

Nu de AVG er is moeten bedrijven veel duidelijker aangeven welke gegevens ze nou precies opslaan. Bovendien moet er ook aangetoond kunnen worden waarom het bedrijf deze gegevens zou moeten opslaan. Daarnaast moet het duidelijk zijn wie er allemaal toegang hebben tot de gegevens. Op deze manier wordt er voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van de gegevens die ergens opgeslagen worden. Deze gegevens mogen bijvoorbeeld niet zomaar verkocht worden. Binnen een bedrijf moet er tegenwoordig dus veel beter nagedacht worden voordat er data opgeslagen wordt. De kans is groot dat er ook binnen jouw bedrijf iets zal moeten veranderen.

Cookies

Hoe voldoe jij aan de nieuwe AVG regelgeving?

Om te beginnen is het natuurlijk verstandiger om na te denken over welke data jullie op dit moment precies opslaan. Heb je deze data wel echt nodig? Het is ook ontzettend belangrijk dat je de data goed beveiligd. Als je niet voldoet aan de AVG regelgeving kan je ontzettend hoge boetes krijgen. Om deze reden kan ik je aanraden om een expert in te schakelen. Deze kan je helpen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf voldoet aan alle eisen.