Er zijn een aantal verschillen tussen een leider of een manager. Er zijn veel mensen die denken dat het ene beter is dan het andere, maar ze zijn beide nodig om een bedrijf of onderneming goed te laten functioneren. Ze vullen elkaar aan en ja, de een heeft een voorkeur voor een leider en de ander heeft een voorkeur voor een manager, maar dat is anders dan goed en fout. Een workshop leiderschap kan je helpen een betere manager te worden.
Leider
Een leider is vernieuwend en is bezig met veranderen en innoveren. Een leider stuurt aan en focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers in plaats van op doelstellingen. Er zijn veel handige tips te vinden om goed leiding te geven. Het is erg belangrijk dat je authentiek bent en dat je oprecht bent met jouw werknemers. Communicatie is erg belangrijk en zorgt dat je ook persoonlijke gesprekken voert. Er zijn veel workshops te vinden waar je kunt leren om een goede leider te worden.
Manager
Een manager past op de zaak en het management is bezig om de organisatie draaiende te houden en de controle te houden. Een manager bestuurt, bouwt verder en is gefocust op doelstellingen. Veel mensen denken negatief over managers en positief over leiders. Deze misvatting is ontstaan omdat managers zich meer focussen op presteren, maar dit is ook nodig. Daarom heb je een leider en een manager nodig in een bedrijf of onderneming.